Gå til innhold

#NextAwaits

Vi har ett mål – null utslipp

  • Endret: 10.10.19

Kapittel 4

 

Hyundais bidrag til samfunnet

– fremskritt betyr ingenting uten mennesker

Chung Ju-yung var alltid svært opptatt av velferden til sine landsmenn. I 1977 etablerte han Asan-stiftelsen for vanskeligstilte, der han stilte halvparten av Hyundai-aksjene sin som sikkerhet. Et annet resultat av ønsket om å hjelpe var den geniale oljetankermetoden, der han sank et defekt tankskip for å lage en rismark i Seosan, et av Koreas største nydyrkingsprosjekter noensinne. For å styrke landets profil ble Chung Yu-jung styreleder i Sør-Koreas olympiske komité i 1981. I de sju årene som fulgte, gjorde Chung alt han kunne – han brukte til og med en ganske stor del av sin egen formue – for å få de olympiske lekene til Seoul i 1988. Det er imidlertid en annen av hans mange giverhandlinger som særlig skiller seg ut: Som ung gutt brukte Chung Ju-yung pengene som faren fikk for salget av ei ku, til å flykte fra landsbyen i Nord-Korea og dra til Seoul. Femtifem år senere ordnet grunnleggeren av Hyundai det slik at 1001 kyr ble sendt over grensen til Nord-Korea. Den ene ekstra kua var tilbakebetaling til faren. Når ei ku kunne gjøre så mye for ham, hva kunne ikke da 1001 kyr gjøre for menneskene i Nord-Korea.

52 år ung

«Foreldrene mine jobbet hardt fra tidlig om morgenen til sent på kvelden, og de var hele tiden fattige. Jeg var fast bestemt på å bidra til å gjøre både familien og min landsmenn rikere.»

– Chung Ju-yung, grunnleggeren av Hyundai Motor Group, hadde denne visjonen helt fra han var liten gutt. Visjonen fulgte ham fra han jobbet som kroppsarbeider og bar stein til han grunnla Hyundai Group. Chung Ju-yung så aldri begrensninger. I stedet jobbet han utrettelig for å finne nye muligheter og viste gang på gang at alt er mulig. Fra 2019 har Hyundai høyt oppe på vært på Fortune 500-listen. Men den store prestasjonen har vært å flytte grenser innen bransjen år etter år. Fra å være en nykommer er selskapet nå blant annet ledende innen drivlinjer. Mot slutten av karrieren ble Chungs drøm om å bidra til å utvikle landet sitt endelig til virkelighet. I 1996 ble Korea offisielt anerkjent som et industriland. Det har gått fra å være et land folk knapt kjente til, til å bli et industrialisert land på rekordtid. Menneskene i Korea har blitt rikere, og landet utviklet seg raskt. I dag legemliggjør Hyundai filosofien til grunnleggeren og fortsetter å gjøre store, dristige fremskritt.

kap-2-venstre.jpg

kap-3-venstre.jpg

kap-5-høyre.jpg

Back to top