Gå til innhold

#NextAwaits

Vi har ett mål – null utslipp

  • Endret: 10.10.19

Kapittel 2

 

Hyundai Heavy Industries

«Har du prøvd?»


Hyundai var nå veletablert innen bygg og anlegg og hadde bygd mye av veiinfrastrukturen i Korea. Men Chung Ju-yungs ambisjon om å gjenoppbygge Korea var langt fra fullført. Han ønsket å sette Korea på kartet ved å utvide virksomheten i utlandet. Og han mente den beste måten på gjøre det på, var å bygge skip. Men i Korea hadde man aldri tidligere bygd frakteskip, og en ingeniør som fikk høre om Chungs planer, utbrøt: «Det er umulig!» Men Chung Ju-yung var uenig: «Hvordan vet du at noe er umulig uten å ha prøvd det?» For å sikre finansiering til dette tilsynelatende urealistiske målet trakk Chung Ju-yung en 500 won-seddel ut av lommeboken og viste den til investorene. Seddelen viste en reproduksjon av Koreas berømte skilpaddeskip, verdens første jernbelagte fartøy, bygget i 1592. De tok poenget. Chungs entusiasme og det overraskende argumentet sikret Hyundai finansiering. Dermed ble Hyundai Heavy Industries grunnlagt i 1972. Det var dette øyeblikket i Hyundais historie som var opphav til uttrykket «Har du prøvd?», et enkelt spørsmål som ble selskapets ledende filosofi og et motto som brukes internt i Hyundai den dag i dag.

Med blikket mot horisonten

I 1970-årene ønsket president Park Chung-hee å blåse nytt liv i den koreanske økonomien. Han oppmuntret koreanske selskaper til å ekspandere på verdensmarkedet. Ikke overraskende tok Hyundai nok en gang ledelsen. Etter vellykkede prosjekter i Iran og Bahrain ble selskapet invitert til å delta i anbudet om det mest storslåtte og risikofylte prosjektet i Midtøsten, havneanlegget i Jubail. Den endelige budgivningen i Riyadh var intens. Etter et nervepirrende siste møte ble Hyundai utpekt som den klare vinneren. Grunnen til at Hyundais vant, var den ukonvensjonelle tilnærmingen. Ved å frakte 120 000 tonn materiale fra Ulsan i Korea hele veien til Saudi-Arabia klarte Hyundai å kutte kostnadene dramatisk og forkorte byggetiden med åtte måneder. Det endte med at Jubail-prosjektet ble kjent i bygg- og anleggsbransjen som «The wonder of the world». Ressursene som gikk med, tilsvarte så mye som halvparten av de koreanske myndighetenes totale budsjett for året 1976.

kap-1-venstre.jpg

kap-3-høyre.jpg

Back to top