Gå til innhold

#NextAwaits

Vi har ett mål – null utslipp

  • Endret: 10.10.19

Kapittel 1

 

Starten

Chung Ju-yung, grunnleggeren av Hyundai, ble født i en fattig bondefamilie i landsbyen Asan, ca. 5 mil nord for den demilitariserte sonen i det som i dag er Nord-Korea. Som den eldste av sju søsken måtte han ta seg av småsøsknene sine, og han jobbet 15–16 timer om dagen sammen med faren. Senere erindret han: «Selv om vi jobbet veldig hardt, var det ofte vi ikke hadde nok å spise.» Men Chung Ju-yung var født optimist. Han minnes med glede at han stod opp grytidlig hver morgen med forventninger om hva han kunne oppnå for seg selv og familien. I Seoul var han alltid opptatt av å lete etter nye muligheter, og han jobbet som alt fra steinbærer til sjauer. Chung Ju-yung prøvde flere ganger å rømme hjemmefra, men ble hver gang stoppet av faren, som hentet ham hjem til gården. Chung Ju-yung ga imidlertid ikke opp. Etter flere forsøk lyktes han endelig, og på tre år gikk han fra å levere ris til å lede og eie en fremgangsrik risbutikk i Seoul. Da andre verdenskrig kom, ble Chung Ju-yung tvunget til å gi opp butikken, men ønsket om en bedre fremtid var fortsatt like sterkt. Han etablerte et bilverksted som reparerte biler fem ganger raskere enn de lokale konkurrentene. Denne geniale ideen bar i seg kimen til det som i dag er en global bilprodusent, Hyundai Motor Group.

Hyundai rydder vei

«Jeg ønsket å være med på å bygge opp Korea, slik at barna mine skulle få et bedre liv.» Chung Ju-yung

Tidlig på 1950-tallet var Korea i krig. Den omfattende økonomiske og politiske uroen varte, og det var praktisk talt umulig å få tak i investeringer. Til tross for dette hadde Chung Ju-yung ambisjoner om å bidra til å gjenoppbygge landet. Navnet Hyundai, som betyr «moderne tider» på koreansk, var i tråd med denne visjonen. I 1947 etablerte han Hyundai Civil Works, som ble til Hyundai Construction Company i 1950. Den første store utfordringen var å gjenoppbygge Goryeong-broen. Til tross for at han ikke hadde noen formell utdanning i brobygging, satte Chung i gang med sin sedvanlige det-fikser-vi-innstilling. Broen ble ferdigstilt, og Hyundai fikk snart ansvar for å bygge mye av veiinfrastrukturen i Sør-Korea. Dette arbeidet førte til slutt til at den første koreanskproduserte bilen, Hyundai Pony, ble utviklet. Chung trengte større utfordringer, og den neste gjaldt byggingen av Soyang-dammen i form av en kamp mot eksperter på dambygging. Selv om han ikke hadde noen erfaring med å bygge dammer, hevdet Chung Ju-yung at de konkurrerende ekspertene tok feil da de foreslo en dam i betong. Han mente at en dam bygget av grus ville være sikrere og raskere å bygge. Konkurrentene var slett ikke enige i Chung Ju-yungs konklusjon. Men hans forslag ble bygd og står den dag i dag, som et symbol på Hyundais varige fundament.

kap-2-høyre.jpg

Back to top