Hyundais nye i30 stasjonsvogn har alt man forventer av en moderne bil

Nordmenn har alltid vært glad i stasjonsvogner. Selv om salget av SUV og MPV har økt de siste årene er fremdeles hver femte bil solgt i Norge en stasjonsvogn. Og disse bilene er fremdeles et smart kjøp, siden de både er romslige og har et stort utvalg av førerassistanse- og sikkerhetsutstyr. På Geneve Motor Show i første uken i mars skal Hyundai vise sin nye i30 stasjonsvogn. Den er laget i Europa for europeere og i tillegg til et romslig bagasjerom på 602 liter har den alt en moderne sjåfør forventer av moderne teknologi.

Hyundais i30 er en familie av modeller, og familiemedlem nummer to er stasjonsvognen. Fem-dørsvarianten kom tidligere i vinter og er i disse dager å finne hos Hyundais forhandlere. Begge modellene er lett gjenkjennelig på den nye kaskadegrillen som er en viktig del av Hyundai-bilenes signatur.

Moderne LED-lys for øket sikkerhet

Norske bilister setter høye krav til bilens lys. Det kan bli mørkt på norske veier, spesielt på en regnfull høstdag, og nye i30 er utstyrt med moderne Full LED-lys. Disse lysene bruker lite strøm og har lang levetid, dessuten slipper man også å tenke på å blende ned lysene for møtende trafikk. Lysassistenten HBA (High Beam Assist) skifter til nærlys når bilen oppdager møtende trafikk eller tar igjen kjøretøy foran. Den skifter selvfølgelig tilbake til fjernlys når veien er klar igjen. Denne teknologien har vært tilgjengelig på kostbare biler en stund, men finnes nå også i de mer folkelige prisklassene. Slike lys er et viktig bidrag til sikkerheten på norske landeveier.

Stort bagasjerom er aldri feil

En viktig egenskap ved stasjonsvognen er at man kan ha med seg mye bagasje, om det er på ferie eller helgetur på hytta. Bagasjerommet på 602 liter utvides til 1 650 liter med baksetene nedslått. Dette er på størrelse med de aller største i klassen, og større enn mange biler i både større og dyrere prisklasser.

 

Førerassistanse som bidrar til en enklere tur.

Cruise Control har de siste årene blitt stadig vanligere, ikke bare i store luksusbiler. Og mange liker å få avlasting fra gasspedalen på motor- og landeveiskjøring. Nå er funksjonen tatt et steg videre. Den avanserte utgaven ASCC (Advanced Smart Cruise Control) sørger også for at bilen holder fast avstand til bilen foran ved å automatisk bremse og gi gass. På denne måten følger bilen trafikkbildet enten det stopper helt opp, eller opp til den maksimale hastigheten som er satt av sjåføren. Køfunksjonen gir sømløs flyt selv i tett trafikk.

En annen nyttig funksjon er BSD (Blind Spot detector) som sjekker trafikken bakfra og varsler om bil i dødsonen med et symbol i speilet. Denne er spesielt nyttig på fire-felts motorvei eller ved forbikjøring. Også LKAS (Lane Keeping Assist System) kan være nyttig, spesielt på motorvei. Den både varsler om, og griper aktivt inn, når bilen er på vei ut av filen sin. Denne funksjonen bortfaller når sjåføren aktivt bruker blinklys for å skifte fil. LKAS kan også være et nyttig varsel om at man kanskje bør ta en pause i kjøringen.

Om man er usikker på hva fartsgrensen er der man kjører er SLIF (Speed Limit Information Function) et verktøy som gjenkjenner og leser skilt med hastighetsbegrensning og viser hva som er gjeldende fartsgrense.

DAA (Driver Attention Alert) er et system som logger bilens kjøremønster for å kunne advare mot kjøring som kan forårsake ulykker.

Sikkerhet i forsetet

For å unngå påkjøring av kjøretøy og fotgjengere er AEB (Autonomous Emergency Braking)en viktig og nyttig funksjon. Sensorkameraene varsler sjåføren om farer, før bilen selv griper inn. Først kommer et visuelt lydsignal, så vil bremsene settes på iht kollisjonsfare, eventuelt på maksimum styrke hvis en ulykke er på gang. Bilen har en egen radar for å oppdage fotgjengere og unngå sammenstøt.

Mange ganger kan det være vanskelig å ha full oversikt når man rygger ut fra f. eks. en parkeringsplass, Da kan RCTA (Rear Cross Traffic Alert) bistå med å varsle om hindringer både med lyd og visuelt signal.Enten det er en myk eller hard trafikant, vil systemet varsle deg allerede når hindringen er på vei inn i ryggesonen din.

Smart og tilkoblet

Hyundai i30 kan også kobles mot Apple Car-Play, Android Auto og LIVE services. DAB+ er en selvfølge. Trådløs ladning av smarttelefoner med Qi standard er også tilgjengelig.

Gjerrige og spreke turbomotorer

Bilene som selges i Norge blir utstyrt med enten en turbobensinmotor på 1,4 liter med 140 hk eller en tre-sylinderet 1,0 liters turbobensinmotor med 120 hk. Kreftene håndteres av den automatiske girkassen DCT (dobbelclutch).

Kjøreegenskapene til i30 har blitt utviklet og finjustert med et tøft testprogram på veier i hele Europa og på Hyundais testsenter på Nürburgring. Mange vil nok også erfare at en moderne stasjonsvogn med forhjulstrekk kan klare seg godt der man før var avhengig av en firehjulstrekker.

Så her er alt duket for flotte kjøreopplevelser med god plass til familie og bagasje.

 

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her: