IONIQ er Årets Bil 2017

Det ble i dag kjent at Hyundai IONIQ har vunnet tittelen Årets Bil 2017, i konkurranse med flere premiummodeller som bl. a. Mercedes-Benz E-klasse og Volvo S90/V90. 31 forskjellige biler har deltatt i Årets Bil før 10 finalister nylig møttes i finalen.

Det var konseptet IONIQ med tre alternative el-motorer som gjorde at Hyundai stakk av med seieren i Årets Bil 2017. - Her har man alle muligheter til å tilpasse elbilen til sitt eget bruk, sier juryens forman Espen Stensrud, redaktør i Autofil. For ut av den samme støpeskjeen kommer det en hybridbil, en ladbar hybrid og en ren elbil. Kunden kan ganske enkelt velge bil basert på eget kjøremønster.

 

Godt utstyrt bil

- Utstyrspakken er veldig omfattende når man ser på prisen. IONIQ har alt av passive og aktive sikkerhetssystemer, sier redaktøren. Samtlige seks jurymedlemmer ble veldig positivt overrasket etter å ha kjørt bilen, og alle hadde den på sin topp-3 liste. - Den er lettkjørt og fremstår rett og slett som en gjennomprøvet overraskelse, sier Stensrud.

Ikke bare er IONIQ lettkjørt og god. Den tilbyr også full pakke; skinnseter, seteventilasjon, varme i rattet, kupévarmer, led-lys, trådløs lading av mobiltelefon, el-soltak, adaptiv cruise control og solide sikkerhetssystemer som radar, kameraer og automatisk nødbrems. - Det kommer til å ta lang tid før vi ser en tilsvarende bil som gir så mye til en så gunstig pris. Legg til fem års garanti med ubegrenset antall kilometer, så skjønner vi at Hyundai ikke leker med kundene, konkluderer redaktør Stensrud.

 

Biler for flere behov

Blant bilene i årets finale var alt fra konvensjonelle bensin- og dieselmotor til hybrid, ladbar hybrid, hydrogen og ren elektrisk drift. Men det var IONIQ som stakk av med seieren fordi den tilfredsstiller så mange behov, alt innenfor en prisramme mange kan leve med. Den er et ferdig utviklet konsept, hvor det samme karosseriet finnes med tre forskjellige typer elektrisk fremdrift. Alle laget for å tilfredsstille forskjellige type bilhold og kjøremønster.

 

Strenge kriterier

Juryen hadde flgende kriterier å forholde seg til:

  • miljøegenskaper
  • Passiv og aktiv sikkerhet
  • Pris, økonomi og pålitelighet
  • Kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort og resultat av leseravstemning

- Vi hadde ti strålende biler i finalen, men bare én vinner, sier Stensrud.

 

Verdens ledende elbil-land

Hyundaisjef Thomas Rosvold sier det er en fjær i hatten når nykommeren IONIQ stikker av med seieren, i et av verdens ledende elbil-land. - Over 40 prosent av nybil-salget i Norge består av biler med elektrisk fremdrift. Denne kåringen, og det faktum at vi bare i høst har solgt over 1 500 IONIQ, bekrefter at vi er svært konkurransedyktige i dette markedet, sier Rosvold. IONIQ er mer enn bare en bil. Bilen er en totalpakke til en god pris, klasseledende på utstyr og med en av landets beste garantiordninger.

Den elektriske toppmodellen koster 284 670 kroner, mens grunnmodellen kan man få fra 239 950 kroner. Den hybride toppmodellen koster 315 850 kroner, men en startpris på 264 950,-.

 

 

Medieomtale:

 

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her: