You want some twist?

Rytterne i Arctic Race spiser nok ikke så mye pølse og twist under rittet, men de må ha store mengder påfyll likevel. Sjekk hva og hvor mye de spiser.

Å sykle inntil 20 mil om dagen, med spurter, mange stigninger og hard konkurranse, det krever energi. Eksakt hvor mye energi, vil selvsagt variere fra både person og ritt, men en tommelfinger-regel er at du trenger mye energi.

Faktisk kan behovet komme helt opp i over 8000 kalorier pr dag. Det er bortimot fire ganger dagsbehovet til en voksen mann.

Forbrenner mange tusen kalorier per etappe

En hard etappe medfører forbrenning av mange tusen kalorier for en konkurranserytter – mellom fem og syv tusen kalorier.

Det er først og fremst lett tilgjengelig energi gjennom fett og karbohydrater syklistene trenger for å ikke gå tom midt i rittet.

Havregryn, brød, frukt, pasta, ris, kylling, fisk, biff og sjokolade er bare noe av det som spises for å sikre at kroppen er proppet av lett tilgjengelig energi.

Blir kvalm av det

Å spise så mye er vanskelig. Faktisk nesten umulig. Mange snakker om at man kaster opp før man har greid å ta til seg alle kaloriene som trengs. Og når du i tillegg skal kjøre dette opplegget flere dager før konkurransen starter, og under de fire dagene konkurransen varer, skjønner du sikkert at dette kan bli en påkjenning for de mange syklistene som skal konkurrere om seieren i Arctic Race.

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her:

Gyldig e-postadresse må fylles ut