Hvor stort er egentlig bagasjerommet?

Salgstatistikken viser at vi nordmenn er hakket mer opptatt av biler med stor plass enn de er i andre land. Det er få land i Europa som har prosentvis flere stasjonsvogner, crossovere og SUV-er enn oss, og det har sine logiske forklaringer.

Norge er et vidstrakt land med til tider ekstremt vanskelige kjøreforhold, da særlig på vinterstid. Derfor har biler med høy bakkeklaring og firehjulstrekk slått godt an siden de for alvor gjorde sitt inntog ved årtusenskiftet. I tillegg er vi nordmenn et utpreget hyttefolk med en aktiv livsstil. Vi skal ha plass til alt fra kofferter og ryggsekker til ski og treningsbager i bilen, og vi skal selvfølgelig ha plass til hele familien.

 

Måles i liter

Den europeiske standarden for bagasjeromsvolum måles etter en norm som kalles VDA – Verband der Autoindustrie. Målemetoden består i å plassere klosser med målene 20x10x5 cm (1 liter) i bagasjerommet etter faste regler. Alle rom, også skjulte rom som for eksempel under bagasjeromsgulvet, er med i målingen. Klossene plasseres helt opp til toppen av bakseteryggen.

Selv om VDA er standarden er likevel metodikken for fratrekk på ujevne flater litt ulik fra bilmerke til bilmerke. Derfor sier oppgitt bagasjeromsvolum egentlig lite om hvor effektivt selve volumet er. Her er det flere faktorer som spiller inn, som for eksempel hvor mye seteryggen på baksetet luter eller hvor skrå bakluken er.

 

Sjekk utformingen

Du kan med andre ord ikke stole fullt og helt på at et bagasjeromsvolum oppgitt i liter er like funksjonelt som det høres ut som. Det kan derfor lønne seg å sjekke selve utformingen av bagasjerommet. Noe av det viktigste er hvorvidt bagasjeromsgulvet blir helt flatt eller ikke når du legger ned baksetet.

 

Et av de største bagasjerommene i sin klasse

Nye Hyundai Tucson tilhører egentlig kompakt-SUV segmentet, men med et av klassens desidert største bagasjerom på hele 513 liter med alle setene oppe, tar på mange måter bilen steget opp i klassen over. Bagasjerommet er merkbart større enn hos konkurrenter som Nissan Quashqai og Mazda CX-5. I tillegg er bagasjerommet svært brukervennlig med praktiske og smarte løsninger for optimal sikring av alt fra handleposer til større gjenstander. Bagasjeromsgulvet i nye Hyundai Tucson blir helt flatt når du legger ned hele eller en del av baksetet. Innlastningsbredden og bakluken  i Tucson er den bredeste i sitt segment.

 

Sikkerhet i førersetet

Men det er ikke bare bagasjen som skal være optimalt sikret når man er ute og kjører, enda viktigere er selvfølgelig sjåføren og passasjerene. Nye Hyundai Tucson er utstyrt med 6 kollisjonsputer som sørger for å beskytte samtlige passasjerer.

 

I tillegg er nye Tucson utstyrt med det aller siste innen avansert sikkerhetsutstyr. Automatisk nødbrems (AEB) varsler deg om potensielle farer og bremser automatisk ned ved behov. Blindsonevarsleren (BSD) gir deg beskjed i sidespeilet når en bil kommer inn i blindsonen din. Tucson er også utstyrt med en aktiv filskifteassistent (LKAS) som hindrer deg å skifte fil hvis du ikke bruker blinklyset på forhånd.

 

Enda større bagasjerom

I Hyundai Santa Fe, som forøvrig var den første SUV-en Hyundai lanserte i Norge i år 2000, får du hele 585 liter inn i bagasjerommet med alle setene oppe. Volumet økes til 1680 liter med baksetet nedlagt.

Siden år 2000 har Hyundai solgt over 1,2 millioner biler i SUV segmentet i Europa. Og flere skal det helt sikkert bli.

 

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her:

Gyldig e-postadresse må fylles ut