Derfor blir det få turer på bensinstasjonen med plug-in hybrid

Kjører du flest korte turer og er flink til å lade, blir det langt mellom turene til bensinstasjonen.

- Fordelen med en IONIQ plug-in er at de daglige småturene kan gjennomføres med elmotoren uten å sette i gang forbrenningsmotoren, forklarerer produktsjef i Hyundai Norge, Øyvind L. Knudsen som legger til at i følge Reisevaneundersøkelsen fra Transportøkonmisk institutt for 2014, utgjorde 25 % av alle bilturer kun 1 til 3 kilometers lengde, og at i snitt så kjøres norske biler 13 kilometer pr dag.

– Med Hyundai IONIQ plug-in hybrid, har du en elmotor med en oppgitt rekkevidde på 63 kilometer. Da sier det seg selv at det kan bli langt mellom turene til bensinstasjonen for å fylle bensin, sier han, og legger til at det selvsagt forutsetter at du er flink til å lade opp batteriet mellom turene.

Plug-in = ladbar

En hybridbil har altså både en elmotor og en forbrenningsmotor som i dette tilfellet går på bensin. En ren hybridbil, har ikke ekstern ladekontakt, men utnytter energien fra nedbremsing og rulling i nedoverbakker til å lade batteriet.

– En plug-in hybrid er derimot ladbar på samme måte som rene elbiler, i tillegg til at du har fordelen av forbrenningsmotoren når du skal ut på lengre distanser, forklarer Knudsen.

Motorene samarbeider perfekt

Når den effektive 1,6-liters bensinmotoren og elmotoren i IONIQ plug-in hybrid arbeider sammen, er effekten på hele 141 hestekrefter. Motorene kan også arbeide hver for seg når forholdene tillater det.

 

– Bilen skifter mellom drift med elmotoren eller med forbrenningsmotoren og hybriddrift med begge motorene, nesten uten at du legger merke til det, sier han.

Det aerodynamiske designet til IONIQ plug-in hybrid gir en luftmotstandskoeffisient på kun 0,24. Det sørger for enestående effektivitet.

– At IONIQ plug-in hybrid også har en strømlinjeformet, dynamisk profil i lett aluminium og høyfast stål, sørger for stabile kjøreegenskaper og lavt energiforbruk, forklarer Knudsen.

Lades på 2 timer og 15 minutter

Batteripakken som gir en rekkevidde på 63 kilometer, lades på 2 timer og 15 minutter.

I tillegg er IONIQ plug-in hybrid utsyrt med en såkalt ECO-assistent - ECO DAS. Denne inkluderer en coasting guide som analyserer informasjon om både veien og kjøreruten for å hjelpe deg å kjøre mer økonomisk. Den analyserer også oppover- og nedoverbakker for å styre når elmotoren skal brukes og når batteriene skal lades. På denne måten bidrar den til å senke drivstofforbruket til et minimum.

God annenhåndsverdi

At en plug-in også holder seg godt i pris i bruktbilamarkedet, er også en fordel med denne teknologien.

– Vi forventer at en ladbar hybrid holder seg generelt bedre i pris etter fire år og 80.000 km enn den samme modellen med tradisjonell, fossil drivlinje, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge til Aftenposten.

Kan lades nesten hvor som helst

Den medfølgende ladekabelen er en reisekabel som lar deg lade IONIQ plug-in nesten hvor som helst og passer i standard stikkontakter. Det gjør det enkelt å finne et sted å lade din IONIQ plug-in. På hjemmebane anbefales det imidlertid at man monterer en permanent ladeboks, avslutter Knudsen i Hyundai Norge.

Les mer om IONIQ plug in-hybrid   Bestill prøvekjøring

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her:

Gyldig e-postadresse må fylles ut