Gå til innhold

Hvor og hvordan lader man elbilen

I mesteparten av Norge er vi veldig heldige når det kommer til ladeinfrastruktur for elbil. Infrastrukturen er generelt godt utbygget og holder høy kvalitet. Langs trafikkerte veier er det gjerne godt med hurtigladestasjoner, og ved å benytte appene til våre samarbeidspartnere får du enkelt oversikt over driftsstatus og lokasjon for de forskjellige ladestasjonene.

  • Publisert: 04.04.19

Hva gjør jeg på ladestasjonen?

En typisk ladestasjon for elbiler har tre valgmuligheter for lading. Normallading med Type2-kontakt, eller hurtiglading med enten CCS- eller ChaDeMo-kontakt.
Såkalt CCs-Type2 Combo er den vedtatte standarden for ladekontakter i Europa, og Hyundais elbiler er utstyrt med dette. Det betyr at du kan bruke to av alternativene over, enten normallading med Type2-kontakt, eller hurtiglading med CCS-kontakt.

Normallading vil gi tilsvarende ladetider som du får på din egen vegglader hjemme, så på farten er det hurtiglading med CCS-kontakt som gjelder. I Norge er hurtigladestasjonene gjerne utstyrt med kapasitet på 50 kW, men stadig nye stasjoner med kapasitet helt opp mot 350 kW vil komme i løpet av de nærmeste årene. Stasjonens kapasitet er helt avgjørende for hvor raskt du kan lade, men Hyundais elbiler tar kan utnytte opp mot 100 kW. Ladetiden fra 0 til 80 prosent er da typisk rundt 30 minutter, men vær oppmerksom på at dette vil variere. På en 50 kW-stasjon må man naturligvis forvente lenger ladetid. Temperaturforholdene vil også påvirke ladeshastigheten, ettersom både bilens batteripakke og ladestasjonen ikke får like høy effekt i kaldt vintervær.

Når du først har funnet ladeledningen du skal bruke, må du aktivere stasjonen. Dette kan du enten gjøre med din Hyundai RFID-brikke (må aktiveres hos hver av våre samarbeidspartnere), eller ved hjelp av andre tilgjengelige løsninger, som en app. Koble til ledningen, start ladingen og benytt sjansen til å strekke litt på bena.
Du kan enten avslutte ladingen selv, eller vente på at stasjonen fyller bilen helt opp. Det er imidlertid ikke anbefalt å lade særlig høyere enn 80 prosent på hurtigladestasjoner. Grunnen er enkel, etter 80 prosent faller ladeeffekten drastisk, og du får mye mindre ut av hvert minutt med lading. Skal du kjøre langt, er det bedre å lade til 80 prosent, og heller stoppe og lade litt en gang til. Det vil som oftest være den mest effektive løsningen.

Når du har avsluttet ladingen er du klar for mange nye utslippsfrie mil.

 

Lade-detalj.jpg

Back to top